RUTA Al MOLÍ MONSALVÀ PER L’ASSUT DE RIOLA

La Ruta al Molí Monsalvà per l’assut de Riola consta de uns 15 kilómetres i mig i permet aplegar al molí passant per l’assut de Riola, un paratge peculiar i pintoresc.

Tipus de ruta: circular

Text en valencià

Ruta al Molí Monsalvà per l'assut de Riola

Àlbum de Ruta al Molí Monsalvà per l'Assut de Riola

La rutaPolinyà de Xúquer. (Plaça Ajuntament – Carrer Pizarro – Camí La Font – Camí Serratosa – Camí de les Basses – Camí Riola – Camí de la Muleta – Riola (Passeig del Riu) – La Mota – /Polinyà de Xúquer/ – Sant Josep – Passeig Colon – Mariano Benlliure – Pio XII – País Valencià – Sant Sebastià – Plaça Ajuntament)

Recorregut de la Ruta al Molí Monsalvà per l’Assut de Riola

Des de la plaça de l’Ajuntament agafarem el carrer Pizarro per eixir del poble i agafar el camí de La Font, que es presenta just enfront. És un camí prou transitat per persones caminant, corrent…

Al poc d’eixir trobem un edifici, magatzem municipal i més endavant un altre, l’antic Escorxador i ara habitatge social. Enfront està la Sèquia Primera, una de les que formen la xarxa de reg dels camps del terme.

El camí continuà tot recte un bon tros; encara no hem fet un km. i ens trobem amb la Sèquia Segon. Al poc el camí fa una corba a la dreta; ens sorgeix un camí a l’esquerra (Travessia de la Font al Camí l’ermita) que NO  hem d’agafar. El camí passa per damunt d’una altra Sèquia al temps que fa una corba, és la Sèquia del Rei o dels Quatre Pobles.

Aplegats al Barri de la Font ens trobem amb una rotonda i dues possibilitats; hem d’anar a la dreta, per davant de les cases. Ací convé parar-nos un moment.

El Barri de la Font o de Sant Joan

El Barri de la Font o de Sant Joan ha tingut uns anys en què les cases anaren quedant abandonades i amenaçant ruïna; fa poc de temps que han sigut descobertes i tornades a ocupar, en la majoria dels casos com a segona residència. El camí per on continuarem és el que baixa enfront de les cases, el camí de Serratosa. Abans de baixar-lo gaudiu de la vista de la Serra de Corbera i l’extensió que hi ha fins arribar a ella, destacant una gran quantitat d’horts (cases de camp), alguns prou antics.

En acabar la pendent tenim una bifurcació, on agafarem el camí cap a l’esquerra, altra vegada totalment pla. Ens trobem ara en el terme municipal de Benicull; al poc el camí canvia de nom i de Camí Serratosa passa a dir-se camí de les Basses; hem entrat en terme de Corbera.

Arribem a un punt on es creua la carretera CV-508 i enfront nostre naix el camí de Riola; a la seua vora el conegut popularment com Hort de “El Perol”; a poc que es fixeu s’adonareu del motiu. Agafem el camí de Riola recte per a rodejar la muntanya de Sant Miquel, amb l’ermita dedicada a aquest sant al seu cim, en estat molt ruïnós. És una ermita de les conegudes com a d’estil de reconquesta i fou construïda a mitjans del segle XIII. Vorejant la muntanya hi ha un punt que surt un caminet que continua al seus peus, camí que hem d’ignorar per continuar per la carretera.

A la vora de la nostra ruta van sorgint alguns horts a la part esquerra, a la dreta alguns trossos de marjal amb camps d’arròs. Ja queda mens per aplegar a l’assut de Riola.

El Molí de Monsalvà

Portarem uns 6 km. de camí quan a la nostra esquerra ens trobarem una edificació d’una planta vora la Sèquia del Rei: és el Molí de Monsalvà. Construït al segle XIV era el molí de la Baronia de Corbera. Es troba en el punt exacte on conflueixen els termes de Polinyà, Riola i Corbera. Funcionava amb l’aigua de la Sèquia del Rei, que no sempre en duia prou; d’ací la dita popular: “El molí de Monsalvà, que ni para ni va; quan té aigua no té gra”. Per facilitat la conservació del monument fou comprat per la Mancomunitat de la Ribera Baixa, qui va dur a terme una intervenció en l’edifici que li donà l’estat actual.

Un poc endavant el camí fa una corba a la esquerra, que em de seguir. Si tirarem al recte pel caminet que hi ha enfront aniríem al punt on la Séquia de les Boves s’uneix a la Séquia del Rei.

Ixint del Molí Monsalvà

Continuem el recorregut; durant un tros en terme de Polinyà, després en terme de Riola. El camí és el mateix però ara és conegut com Camí de la Muleta.  Aquest camí ens porta  fins a  Riola,  a l’encreuament amb la  carretera CV-511. Tenim a la vista Riola i La Mota.

Abans de la primera casa de Riola tenim una pujadeta a La Mota que agafarem per continuar el recorregut pel Passeig del Riu, el carrer entre el riu i les cases de Riola, enganxades al Xúquer. Val la pena parar-se per fer unes quantes fotos de la vista. Si teniu paciència i us fixeu bastant voreu aus pel riu, tant a les vores, parats en alguna canya, o al bell mig del riu.

Després de Riola continuarem vora riu; arribarem al pont de ferro, construït l’any 1905; és uns dels que hi ha a la Ribera sobre el riu Xúquer. Passeu per baix i continueu el camí per vora riu, gaudint de la vegetació de ribera, de les vistes i, tal volta tingueu sort i vos acompanyen algunes aus de la veïna Albufera.

Amb el nostre caminar anirem seguint el curs del riu contracorrent fins arribar a l’Assut de Riola; ens la trobarem cara a cara.  Un lloc magnífic on parar un poc, gaudir de l’espai, i del paisatge.

L’assut de Riola

L’assut es una paraula d’origen àrab que significa “barrera”. És una presa, però sol conservar la denominació d’origen àrab quan correspon a preses de reduïdes dimensions i d’origen musulmà. Per altra banda, l‘assut es tracta d’una construcció de poca alçària construïda transversalment en un riu per fer pujar el nivell de les aigües i així conduir part del seu cabal, en general, cap a una sèquia.

L’assut és part important en els sistemes de regadiu tradicional i, junt a les sèquies, forma un sistema hidràulic que, a més de servir per a regar els camps, antigament servia per omplir llavaners i abeuradors pels animals i també s’aprofitava la força de l’aigua per fer funcionar els molins.

En general, les assuts són estructures de formigó i la seva secció transversal és de forma curvilínia per adaptar-se als principis de la mecànica de fluids, d’aquesta manera es minimitza el fregament de l’aigua amb la superfície de l’assut per evitar l’erosió. Actualment els assuts segueixen en ús tant a l’horta de València com a la Ribera del Xúquer.

L’assut i la natura

L’assut de Riola és un punt ideal per l’observació d’aus. Entre d’altres podem trobar:  cueretes (Motacilla alba), somorgujos (Podiceps cristatus), cabussó (Tachybaptus ruficollis), xivitona (Actitis hypoleucos), ànecs coll verd (Anas platyrhynchos); també es poden observar al llarg de tot el curs del riu polles d’aigua (Gallinula chloropus), bernat pescaire (Ardea cinerea) i, amb una miqueta de sort, l’espectacular blauet (Alcedo atthis), així com també gavines i corbes marines (Phalacrocorax carbo). Els arbres de ribera del riu són un bon dormitori d’aus i, al capvespre, es poden vore volant estols de martinets blancs (Egretta garcetta) que van a fer nit a les seues riberes.

Continuarem el nostre camí deixant l’assut de Riola sempre amb el riu a la nostra dreta. Després d’uns metres ens trobem amb la Séquia Major de Riola i un pontet “les estacaes” que la creua. El passarem i continuarem entre camps de tarongers a l’esquerra i el riu a la dreta. Anirem seguint un  gran meandre que fa el riu, continuarem la mateixa direcció, cap a l’oest,  i en un moment donat pujarem a la Mota.

La Mota

Cordó, com diuen a altres zones de la comarca, és una construcció dissenyada per protegir els pobles de les avingudes del riu Xúquer. La seua amplada i, sobretot, l’elevació (uns 5 metres) la converteix en un lloc ideal per passejar, caminar o córrer. Va des de quasi el pont d’Algemesí fins a Fortaleny, pel que fa al marge dret del Xúquer.

Continuant per dalt de la Mota vorem, uns quilòmetres més endavant, el camí Racó baix a l’esquerra, fins arribar a Polinyà. En arribar al poble vorem a la dreta un camí que baixa al riu, és el Poaor.

El Pouaor (pouador)

Aquesta zona ocupa el que al poble coneguem com segon Poaor. Era l’embarcador des d’on s’extreia arena del Xúquer; el punt on les barques descarregaven el material. Fins a la pantanada de 1982 encara quedaven vestigis. És un lloc interessant per vore el Xúquer enmig d’una recta molt llarga. Indret privilegiat per l’observació d’ocells, algunes aus de l’Albufera tenen els seus dormitoris als arbres de vora riu.

Uns metres més enllà, per dalt de la Mota, vorem a l’esquerra una passarel·la metàl·lica.

La Passarel·la

Polinyà està situat a molt poca distància del Xúquer. Fa uns anys la Diputació va traure la carretera per fora del poble, entre aquest i el riu. Al final del carrer Sant Josep, a la Ronda Joan Fuster està la passarel·la que salva la circumval·lació i permet accedir fàcilment a La Mota. L’altura d’aquesta construcció permet unes vistes interessants sobre el poble, el riu i part de la comarca.

En arribar a la passarel·la la pugem i la baixem. Creuarem la ronda Joan Fuster, tot recte pel carrer Sant Josep girant a l’esquerra pel passeig Colon (zona enjardinada), agafarem el segon carrer a la dreta (Mariano Benlliure), continuarem fins el final del carrer, a la dreta per l’avinguda Pio XII,  per l’esquerra de la Plaça del País València, carrer Sant Sebastià fins acabar el nostre recorregut a la plaça de l’Ajuntament.

Àlbum de fotos

About Ajuntament de Polinyà de Xúquer

Amb aquesta pàgina web l’Ajuntament vol mostrar les possibilitats turístiques del poble i ajudar així a les empreses locals en el seu esforç per donar-se a coneixer.

Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.