RUTA DELS ASSUTS

Ruta wikiloc

descarga PDF25 descàrrega PDF25

Assut Riola

album ruta fotos 2LA RUTA: Polinyà de Xúquer. (Plaça Ajuntament – Cervantes – Blasco Ibáñez – Sant Josep) Passarel·la – Mota – L’Assut de Riola – Riola – L’Assut de Fortaleny – Riola – Camí Racó – POLINYÀ.

RECORREGUT:

Punt de partida: la plaça de l’Ajuntament. Comencem la ruta pel carrer Cervantes, girem a la dreta per Blasco Ibáñez,  després de passar l’església girem a l’esquerra pel carrer Sant Josep, que comença en un edifici de tres plantes a la cantonada;  al fons del carrer ja podem vore la passarel·la. Arribats a la ronda Joan Fuster pujarem la passarel·la per accedir a La Mota.

LA PASSAREL·LA: Polinyà està situat a molt poca distància del Xúquer. Fa uns anys la Diputació va traure la carretera per fora del poble, entre aquest i el riu. Al final del carrer Sant Josep, a la Ronda Joan Fuster està la passarel·la que salva la circumval·lació i permet accedir fàcilment a La Mota. L’altura d’aquesta construcció permet unes vistes interessants sobre el poble, el riu i part de la comarca.

LA MOTA: Cordó, com diuen a altres zones de la comarca, és una construcció dissenyada per protegir els pobles de les avingudes del riu Xúquer. La seua amplada i, sobretot, l’elevació (uns 5 metres) la converteix en un lloc ideal per passejar, caminar o córrer. Va des de quasi el pont d’Algemesí fins a Fortaleny, pel que fa al marge dret del Xúquer.

Una vegada baixem de la passarel·la, i ubicats dalt de la Mota, anem a la dreta, direcció Sueca, sense deixar aquest camí elevat.  Gaudiu de la perspectiva. Al fons, a la dreta, la Serra de Corbera. Al poc de començar la caminada per la Mota teniu la possibilitat de desviar-vos un moment al Poaor; és el primer camí a l’esquerra, que baixa cap al riu.

EL POAOR (pouador) : Des de La Mota podem baixar vora riu al punt conegut com El Poaor. Era l’embarcador des d’on s’extreia arena del Xúquer; el punt on les barques descarregaven el material. Fins a la pantanada de 1982 encara quedaven vestigis. És un lloc interessant per vore el Xúquer enmig d’una recta molt llarga. Indret privilegiat per l’observació d’ocells, algunes aus de l’Albufera tenen els seus dormitoris als arbres de vora riu.

Després de vore El Poaor tornem a La Mota i ens dirigim direcció Sueca (a l’esquerra) per dalt a la Mota, per fruir del paisatge que ofereix. De tant en tant, si ho desitgem, podem tornar a acostar-nos al Xúquer per alguns dels camins que baixen a la seua vora. És una opció interessant acostar-se a mirar el riu, en molts punts del recorregut val la pena. Algunes de les imatges de l’àlbum de fotos us donaran una idea. Ara bé, tingueu en compte que la majoria d’aquestos camins són privats.

En el nostre recorregut anirem trobant alguns horts, com diem a la comarca a les cases de camps que a principi del segle XX el propietaris de terres construïren; de vegades sols com a segona residència però sovint com a habitatge d’algun treballador que tenia compte de les terres i una part de segona residència. Algunes han estat restaurades, altres es troben en ruïnes… un poc de tot. També trobarem casetes de motors, punt d’extracció d’aigua subterrània per al reg dels camps.

RIU XÚQUER. Accés: Al llarg del passeig per La Mota podem trobar alguns camins que baixen cap al riu; molts d’ells ens permeten accedir a les seues vores i fer una ullada. Aquest punt és molt accessible i proper per a vore el Xúquer.

Sempre hem d’anar per dalt de la Mota i, quan arriba una bifurcació,  anirem cap a l’esquerra arrimats a riu, per un camí entre el riu i camps de tarongers. El riu fa un gran meandre i el camí el voreja fins arribar a un pontet: “les estacaes” de la Séquia Major de Riola, el creuarem i continuarem enganxats a l’esquerra. A la primera corba que trobem vorem de seguida l’Assut de Riola. Un lloc magnífic on parar un poc, gaudir de l’espai, del paisatge.

L’ASSUT. Paraula d’origen àrab que significa “barrera”. És una presa, però sol conservar la denominació d’origen àrab quan correspon a preses de reduïdes dimensions i d’origen musulmà.
Es tracta d’una construcció de poca alçària feta transversalment en un riu per fer pujar el nivell de les aigües i així conduir part del seu cabal, en general, cap una séquia.
L’assut és part important en els sistemes de regadiu tradicional i, junt a les séquies, forma un sistema hidràulic que, a més de servir per a regar els camps, antigament servia per omplir llavaners i abeuradors per als animals i també s’aprofitava la força de l’aigua per fer funcionar els molins.
En general, són estructures de formigó i la seva secció transversal és de forma curvilínia per adaptar-se als principis de la mecànica de fluids, d’aquesta manera es minimitza el fregament de l’aigua amb la superfície de l’assut per evitar l’erosió.
Actualment els assuts segueixen en ús tant a l’horta de València com a la Ribera del Xúquer.

L’assut és un punt ideal per l’observació d’aus. Entre d’altres podem trobar:  cueretes (Motacilla alba), somorgujos (Podiceps cristatus), cabussó (Tachybaptus ruficollis), xivitona (Actitis hypoleucos), ànecs coll verd (Anas platyrhynchos); també es poden observar al llarg de tot el curs del riu polles d’aigua (Gallinula chloropus), bernat pescaire (Ardea cinerea) i, amb una miqueta de sort, l’espectacular blauet (Alcedo atthis), així com també gavines i corbes marines (Phalacrocorax carbo). Els arbres de ribera del riu són un bon dormitori d’aus i, al capvespre, es poden vore volant estols de martinets blancs (Egretta garcetta) que van a fer nit a les seues riberes.

Avançarem pel camí, sempre vorejant el riu fins que topetem amb un pont de ferro que comunica Riola i Sueca. Passarem el pont per baix i continuarem la ruta vora riu fins el poble de Riola. Una vegada al poble anirem pel Passeig del Riu tot al llarg de la població. Val la pena parar-se per fer unes quantes fotos de la vista. Si teniu paciència i us fixeu bastant voreu aus pel riu, tant a les vores, parats en alguna canya, o al bell mig del riu.

Sortirem del poble i continuarem per dalt de la Mota.  Tot el que queda de camí l’hem de fer sempre vora el riu. Uns kilòmetres més enllà trobarem el pont de la CV-509 que passarem per baix, i anem cap a l’esquerra, després de pocs metres  un altre pont de ferro, el de la carretera vella que comunicava Fortaleny i Sueca, que també el passarem per baix, i continuarem a l’esquerra. A uns 10 km de la sortida arribarem a l’Assut de Fortaleny. Aquest assut, a l’igual que el de Riola, és un bon lloc per l’observació d’aus.

Farem mitja volta i tornarem pel mateix camí fins el poble de Riola. Quan arribem a la població baixarem de la Mota, creuarem la carretera i anirem pel carrer Ribera Baixa fins el final. A la carretera anirem a l’esquerra, direcció Polinyà i en el primer camí girarem a la dreta. Camí que, a l’esquerra, l’acompanya la Séquia Major. Arribats a l’encreuament, i acabada la Séquia Major, girarem a l’esquerra pel Camí Racó fins arribar a Polinyà. Anirem per baix de la Mota que havíem fet a l’anada. El camí Racó i la Mota van junts i en paral·lel un bon tros.

Al final del camí Racó:

Recorregut a peu: Pujarem a la Mota per la dreta, i quan estarem dalt girarem a l’esquerra, (riu Xúquer a la dreta i Polinyà a l’esquerra), uns metres més enllà pujarem per la passarel·la, en baixar creuarem la ronda Joan Fuster, recte pel carrer Sant Josep fins la plaça del País València, girarem a la dreta pel carrer Sant Sebastià per acabar la caminada a la plaça de l’Ajuntament.

Recorregut en bicicleta: Arribarem a la CV-505, en la rotonda anirem per la segona sortida direcció Polinyà, recte per l’avinguda Pio XII,  continuarem per l’esquerra de plaça País Valencià,  recte pel carrer Sant Sebastià per finalitzar el recorregut a la plaça de l’Ajuntament.

Àlbum de fotos

About Ajuntament de Polinyà de Xúquer

Amb aquesta pàgina web l’Ajuntament vol mostrar les possibilitats turístiques del poble i ajudar així a les empreses locals en el seu esforç per donar-se a coneixer.

Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.