RUTA A LA GRANJA PER DALT LA MOTA

Mapa wikiloc

descarga PDF25 descàrrega PDF25

20121125 rutes terme014-205

album ruta fotos 2LA RUTA: Polinyà de Xúquer. (Plaça Ajuntament – Cervantes – Blasco Ibáñez – Sant JosepPassarel·la  –  Mota  –  Pont d’Albalat  –  La Granja  –  Camí Sinyent  (carretera CV-507 a Benicull)  – Camí Vell d’Alzira  –  POLINYÀ.

RECORREGUT:

Punt de partida: la plaça de l’Ajuntament. Comencem la ruta pel carrer Cervantes, girem a la dreta per Blasco Ibáñez,  després de passar l’església girem a l’esquerra pel carrer Sant Josep, que comença en un edifici de tres plantes a la cantonada;  al fons del carrer ja podem vore la passarel·la. Arribats a la ronda Joan Fuster pujarem la passarel·la per accedir a La Mota.

LA PASSAREL·LA: Polinyà està situat a molt poca distància del Xúquer. Fa uns anys la Diputació va traure la carretera per fora del poble, entre aquest i el riu. Al final del carrer Sant Josep, a la Ronda Joan Fuster està la passarel·la que salva la circumval·lació i permet accedir fàcilment a La Mota. L’altura d’aquesta construcció permet unes vistes interessants sobre el poble, el riu i part de la comarca.

LA MOTA: Cordó, com diuen a altres zones de la comarca, és una construcció dissenyada per protegir els pobles de les avingudes del riu Xúquer. La seua amplada i sobretot l’elevació (uns 5 metres) la converteix en un lloc ideal per passejar, caminar o córrer. Va des de quasi el pont d’Algemesí fins a Fortaleny, pel que fa al marge dret del Xúquer.

Una vegada baixem de la passarel·la, i ubicats dalt de la Mota, anem a l’esquerra, direcció Albalat, sense deixar aquest camí elevat.  Gaudiu de la perspectiva. Al poc de començar la caminada per la Mota teniu la possibilitat de desviar-vos un moment al Poaor; és el primer camí a la dreta que baixa cap al riu.

EL POAOR (pouador) : Des de La Mota podem baixar vora riu al punt conegut com El Poaor. Era l’embarcador des d’on s’extreia arena del Xúquer; el punt on les barques descarregaven el material. Fins a la pantanada de 1982 encara quedaven vestigis. És un lloc interessant per vore el Xúquer enmig d’una recta molt llarga. Indret privilegiat per l’observació d’ocells, algunes aus de l’Albufera tenen els seus dormitoris als arbres de vora riu.

Després de vore El Poaor tornem a La Mota i ens dirigim direcció Albalat (a la dreta), per dalt a la Mota, per fruir del paisatge que ofereix. De tant en tant, si ho desitgem, podem tornar a acostar-nos al Xúquer per alguns dels camins que baixen.  Ara bé, s’ha de tindre en compte que la majoria d’aquests camins són privats.

En el nostre recorregut anirem trobant alguns horts, com diem a la comarca a les cases de camp que a principi del segle XX el propietaris de terres construïren; de vegades sols com a segona residència, però sovint com a habitatge d’algun treballador que tenia compte de les terres i una part de segona residència. Algunes han estat restaurades, altres es troben en ruïnes… un poc de tot. També trobarem casetes de motors, punt d’extracció d’aigua subterrània per al reg dels camps.

Al fons, la Serra de Corbera.

RIU XÚQUER. Accés: Al llarg del passeig per La Mota podem trobar alguns camins que baixen cap al riu; molts d’ells ens permeten accedir a les seues vores i fer una ullada. Aquest punt és molt accessible i proper per a vore el Xúquer.

EL PONT D’ALBALAT: Un dels ponts de ferro sobre el Xúquer que són una gran obra d’enginyeria de la seua època; en homenatge a aquestos ponts i els seus constructors es va posar l’estructura de ferro que voreu a la rotonda d’entrada al pont que dóna accés a Albalat i per tant al marge esquerre del riu. Uns pocs metres abans del pont, encara a La Mota, un camí de baixada entre tarongers ens permetrà vore el pont des de vora riu.

Pareu atenció en creuar a l’altra banda per continuar la ruta.

L’ANTIGA CARRETERA : Quan es va construir el nou accés i la rotonda, es va deixar una via de servei per a accedir al Motor del poble. Allí trobareu un tram de carretera per tapar; és un testimoni de l’antiga i primera carretera que anava a Alzira: les llambordes (adoquins).

Podeu continuar agafant  de seguida la Mota o entrar al Motor del poble per la via de servei.

EL MOTOR DEL POBLE

És el motor de la Comunitat de Regants de Polinyà, rega la majoria del terme, unes 3.400 fanecades per mig de la xarxa de reg coneguda com a Séquia Segona o Séquia Nova. Agafa l’aigua del riu. Els orígens de la xarxa de reg es remunten al segle XVII; el motor data dels últims anys del segle XIX.

LA GRANJA.- Edifici medieval d’extraordinària importància. Fa poc ha sigut comprat per l’Associació Valenciana d’Agricultors, que té un projecte de restauració de l’edifici. Masia gòtica dins l’arquitectura civil, hi ha pocs edificis de les seues característiques i tan complets, tot i el seu estat. L’edifici, per fora, ens deixa vore una gran quantitat d’arcs apuntats tapats, arcs que segurament donarien pas a una llotja porticada. A la part oest hi ha dues portes, també cegades, de gran interès. A la façana principal, que dóna al sud (carretera) queda una de les finestres gòtiques. L’interior és molt interessant, però actualment no és visitable donat el seu estat perillós.

A la documentació antiga de vegades es parla del lloc com a Granja de Sinyent. El motiu és que als voltants de l’edifici estaria el desaparegut poblat de Sinyent.

PAS DE LA CARRETERA.- Atenció! Circulem un tros per carretera. Després de vore La Granja hem de creuar la carretera CV-505; ens dirigirem a la carretera CV-507 direcció Benicull. A uns 200 metres, a l’esquerra, agafarem el Cami Vell d’Alzira en direcció Polinyà. Entre les persones majors encara s’anomena a aquesta carretera el Camí Sinyent.

CAMÍ VELL D’ALZIRA. La tornada al poble la fem per aquest camí local, tranquil però amb cert trànsit, per tant, precaució! Tot i això, podem gaudir d’un passeig entre els camps de tarongers.

Àlbum de fotos

About Ajuntament de Polinyà de Xúquer

Amb aquesta pàgina web l’Ajuntament vol mostrar les possibilitats turístiques del poble i ajudar així a les empreses locals en el seu esforç per donar-se a coneixer.

Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.