RUTA A L’ASSUT DE RIOLA PER LA MOTA

Mapa wikiloc

descarga PDF25 descàrrega PDF25

Vista de l'Assut de Riola

RUTA: Polinyà de Xúquer. (Plaça Ajuntament – Cervantes – Blasco Ibáñez – Sant Josep) Passarel·la – Mota – Poaor – Assut de Riola – Camí Racó – Polinyà

RECORREGUT:

Punt de partida: la plaça de l’Ajuntament. Comencem la ruta pel carrer Cervantes, girem a la dreta per Blasco Ibáñez, després de passar l’església girem a l’esquerra pel carrer Sant Josep, que comença en un edifici de tres plantes a la cantonada; al fons del carrer ja podem vore la passarel·la. Arribats a la ronda Joan Fuster pujarem la passarel·la per accedir a La Mota.

LA PASSAREL·LA: Polinyà està situat a molt poca distància del Xúquer. Fa uns anys la Diputació va traure la carretera per fora del poble, entre aquest i el riu. Al final del carrer Sant Josep, a la Ronda Joan Fuster està la passarel·la que salva la circumval·lació i permet accedir fàcilment a La Mota. L’altura d’aquesta construcció permet unes vistes interessants sobre el poble, el riu i part de la comarca.

LA MOTA: Cordó, com diuen a altres zones de la comarca, és una construcció dissenyada per protegir els pobles de les avingudes del riu Xúquer. La seua amplada i, sobretot, l’elevació (uns 5 metres) la converteix en un lloc ideal per passejar, caminar o córrer. Va des de quasi el pont d’Algemesí fins a Fortaleny, pel que fa al marge dret del Xúquer.
Una vegada baixem de la passarel·la, i ubicats dalt de la Mota, anem a la dreta en direcció a Riola. Al poc, trobarem a l’esquerra la zona d’oci de El Poaor.

EL POAOR (pouador): Aquesta zona ocupa el que al poble coneguem com segon Poaor. Era l’embarcador des d’on s’extreia arena del Xúquer; el punt on les barques descarregaven el material. Fins a la pantanada de 1982, encara quedaven vestigis. És un lloc interessant per vore el Xúquer en mig d’una recta molt llarga. Indret privilegiat per l’observació d’ocells, algunes aus de l’Albufera tenen els seus dormitoris als arbres de vora riu.

Després de fer una ullada al Poaor tornem a la Mota, girant a l’esquerre direcció a Riola, gaudint de les vistes del marge dret del riu i les terres que s’estenen fins la Serra de Corbera. En el nostre recorregut anirem trobant alguns horts, com diem a la comarca a les cases de camp que a principi del segle XX el propietaris de terres construïren; de vegades sols com a segona residència, però sovint com a habitatge d’algun treballador que tenia compte de les terres i una part de segona residència. Algunes han estat restaurades, altres es troben en ruïnes… un poc de tot. També trobarem casetes de motors, punt d’extracció d’aigua subterrània per al reg dels camps.
Però estem caminat vora el riu Xúquer, a dues passes. De tant en tant, ens sortiran caminets que baixen a la seua vora. Una opció interessant és acostar-se a mirar el riu; en molts punts del recorregut val la pena. Algunes de les imatges de l’àlbum de fotos us donaran una idea. Ara bé, tingueu en compte que la majoria d’aquestos camins són privats.

Quan duem uns 3 km de recorregut el camí es separa (foto). Els dos van al mateix lloc. El camí de l’esquerra ens porta per vora riu, el de la dreta entre tarongers; els dos tornen a unir-se i continuen vora riu. El camí de la dreta acurta un poc el recorregut, però us recomanem anar vora riu.

Anem fent les corbes que ha construït el Xúquer i tal volta tinguem la sort d’observar algunes aus. Anirem apropant-nos a l’Assut de Riola. Primer arribarem al canal de la Séquia Major de Riola, travessarem el pontet “les estacaes” i continuarem fins arribar al nostre destí: l’Assut. Un lloc magnífic on parar un poc, gaudir de l’espai, del paisatge…

L’ASSUT: Paraula d’origen àrab que significa “barrera”. És una presa, però sol conservar la denominació d’origen àrab quan correspon a preses de reduïdes dimensions i d’origen musulmà.
Es tracta d’una construcció de poca alçària construïda transversalment en un riu per fer pujar el nivell de les aigües i així conduir part del seu cabal, en general, cap una  séquia.
L’assut és part important en els sistemes de regadiu tradicional, i junt a les séquies forma un sistema hidràulic que, a més de servir per regar els camps, antigament servia per omplir llavaners i abeuradors pels animals i també s’aprofitava la força de l’aigua per fer funcionar els molins.
En general, són estructures de formigó i la seva secció transversal és de forma curvilínia per adaptar-se als principis de la mecànica de fluids, d’aquesta manera es minimitza el fregament de l’aigua amb la superfície de l’assut per evitar l’erosió.
Actualment els assuts segueixen en ús tant a l’horta de València com a la Ribera del Xúquer.

L’assut és un punt ideal per l’observació d’aus. Entre d’altres podem trobar:  cueretes (Motacilla alba), somorgujos (Podiceps cristatus), cabussó (Tachybaptus ruficollis), xivitona (Actitis hypoleucos), ànecs coll verd (Anas platyrhynchos); també es poden observar al llarg de tot el curs del riu polles d’aigua (Gallinula chloropus), bernat pescaire (Ardea cinerea) i, amb una miqueta de sort, l’espectacular blauet (Alcedo atthis), així com també gavines i corbes marines (Phalacrocorax carbo). Els arbres de la ribera del riu són un bon dormitori d’aus, i al capvespre es poden vore volant estols de martinets blancs (Egretta garcetta) que van a fer nit a les seues riberes.

Per a tornar començarem el camí a l’invers, però en arribar al pontet d’abans no l’hem de creuar. Caminarem vora el canal, passarem pel costat del camp de futbol i agafarem el primer camí a la dreta: el Camí Racó, que ens portarà de tornada a Polinyà entre horts i tarongers, de vegades caminant al peu de la Mota.

En arribar al final del camí Racó pujarem a La Mota per entrar al poble per on hem sortit: arribem a la passarel·la i la creuem. En baixar creuarem la ronda Joan Fuster, tot recte pel carrer Sant Josep girant a l’esquerra pel passeig Colom (zona enjardinada), agafarem el segon carrer a la dreta (Mariano Benlliure), continuarem fins el final del carrer, a la dreta per l’avinguda Pio XII,  per l’esquerra de la Plaça del País València, carrer Sant Sebastià fins acabar el nostre recorregut a la plaça de l’Ajuntament.

Àlbum de fotos

About Ajuntament de Polinyà de Xúquer

Amb aquesta pàgina web l’Ajuntament vol mostrar les possibilitats turístiques del poble i ajudar així a les empreses locals en el seu esforç per donar-se a coneixer.

Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.